LOADING

Type to search

Zakelijk schrijven? Hou rekening met deze aandachtspunten!

Zakelijk

Zakelijk schrijven? Hou rekening met deze aandachtspunten!

Delen
Zakelijk schrijven tips

Het schrijven van bepaalde teksten lijkt op het eerste zicht erg eenvoudig te zijn. In de praktijk wil dat echter nog wel eens behoorlijk tegenvallen. Heel wat mensen die niet over voldoende ervaring beschikken moeten dan ook op een zeker ogenblik vaststellen dat hun teksten het beoogde doel niet weten te realiseren. Dit geldt niet in het minst voor zakelijk schrijven. Het schrijven van zakelijke teksten mag dan in eerste instantie eenvoudig lijken, in de praktijk is het dat allerminst. Wil jij graag zo goed mogelijk voorbereidt aan de slag gaan met zakelijk schrijven? In dat geval is het zonder meer een aanrader om even goed de informatie door te nemen welke hieronder is terug te vinden!

Het belang van een goede voorbereiding

Je begint niet met zakelijk schrijven zonder dat je eerst een goede voorbereiding hebt gemaakt. Deze voorbereiding bestaat in het bijzonder uit het zoeken naar interessante onderwerpen voor de content die je gaat schrijven. Het heeft in de praktijk dan ook geen enkel nut om een leuke tekst te schrijven die niemand van je klanten gaat lezen. Het mag dan ook duidelijk zijn, zoek in eerste instantie naar een belangrijke (vaak) gestelde vraag vanuit je klantenbestand en tracht daar een efficiënt antwoord op te geven.

Maak gebruik van een duidelijke, inhoudelijke structuur

Veel mensen die voor het eerst een tekst schrijven houden er wellicht geen rekening mee, maar er bestaat voor informatieve teksten een vaste structuur. Deze ziet er als volgt uit:

  • Omschrijving van het probleem dat zich stelt;
  • De maatregelen die genomen kunnen worden om het probleem op te lossen;
  • De evaluatie;
  • Te verrichten handelingen;
  • Het ontwerp;
  • Onderzoek;

De opbouw van een zakelijke tekst kenmerkt zich in de praktijk in principe door middel van een combinatie van bovenstaande zaken.

Een goede intro is voor een zakelijke tekst van cruciaal belang

Van cruciaal belang is om een duidelijke en interessante intro te schrijven voor je zakelijke tekst. Alleen op deze manier zorg je er voor dat iemand die je (blog)artikel leest ook daadwerkelijk wordt aangespoord om verder te lezen. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. De intro is vaak een stukje tekst waar snel overheen wordt gegaan door schrijvers. Toch is dit, zeker in het geval van zakelijke teksten, absoluut niet interessant te noemen, in tegendeel.

Extra belangrijke tips voor zakelijk schrijven

Door rekening te houden met bovenstaande tips kom je reeds een behoorlijk eind voor wat zakelijk schrijven betreft. Er is echter meer. Wij hebben dan ook speciaal voor jou nog enkele extra interessante, zakelijke tips op een rijtje gezet.

  1. Zorg voor een mooie opzet en schrijf geen ellenlange tekstblokken;
  2. Voorzie je artikel altijd van het nodige beeldmateriaal om ze extra aantrekkelijk te maken;
  3. De afsluiting van je artikel (met call to action) is even belangrijk als de intro;
  4. Maak korte, maar krachtige teksten;
  5. Creëer voldoende afwisseling, zowel in woordgebruik als in opbouw;
  6. Opsommingen doen het in de praktijk altijd goed (ook bij de zoekmachines);

Last but not least, controleer altijd grondig je zakelijke teksten vooraleer ze online te plaatsen. In het bijzonder voor zakelijke teksten geldt namelijk dat vreemde zinsconstructies evenals schrijffouten echt not done zijn!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *