Instagram zakelijk gebruiken met deze tips
Delen

Heel wat verschillende social media platformen kunnen vandaag de dag uitstekend worden ingezet door bedrijven. Er wordt op dit vlak in eerste instantie gedacht aan Facebook, maar wat ook te denken van Twitter en ja hoor, zelfs ook Instagram! Wanneer deze laatst wordt vermeld gaan er ongetwijfeld heel wat wenkbrauwen fronzen. Ondanks het feit dat dit vrij normaal is, is het toch zo dat Instagram in de praktijk een zeer belangrijk en waardevol marketinginstrument kan zijn. Hoe je nu precies Instagram zakelijk kan gebruiken en waar je allemaal rekening mee dient te houden wordt meteen duidelijk gemaakt door middel van de onderstaande tips.
De basis voor jouw account op Instagram
Ondanks het feit dat heel wat bedrijven in eerste instantie slechts een beperkte interesse bleken te hebben in Instagram als marketinginstrument is daar vandaag de dag eigenlijk best wel verandering in gekomen. Instagram heeft dan ook voor bedrijven behoorlijk wat te bieden. Op het ogenblik dat ook jij als onderneming Instagram wenst te gebruiken zal je rekening willen houden met verschillende zaken. De basis voor jouw account op Instagram wordt dan ook gevormd door middel van de onderstaande tips.
- Maak een account aan met je eigen bedrijfsnaam of merknaam;
- Zorg er voor dat je profiel openbaar staat;
- Vergeet niet om links toe te voegen aan je account;
Heel wat private gebruikers van Instagram kiezen er bewust voor om hun profiel privé te maken. Dit betekent dat je eerst een verzoek moet indienen vooraleer de inhoud van het account te kunnen raadplegen. Dat is voor bedrijven uiteraard helemaal niet interessant. Sterker nog, voor bedrijven is het net van cruciaal belang dat zoveel mogelijk geïnteresseerden de geplaatste inhoud kunnen bekijken. Kies mede omwille van deze reden dan ook altijd voor een openbaar profiel op Instagram voor je bedrijf.
Het belang van een locatie toevoegen aan foto’s
Op het ogenblik dat je foto’s gaat plaatsen op Instagram kan het interessant zijn om daar locatiegegevens aan toe te voegen. Op het ogenblik dat dit gebeurt zou de interactie in de praktijk tot zomaar even 79 procent kunnen worden verhoogd. Daarnaast spreekt het voor zich dat er op deze manier een (extra) volgerschare ontstaat in je eigen omgeving.
Maak optimaal gebruik van alle mogelijkheden die Instagram te bieden heeft
Instagram biedt gebruikers heel wat interessante mogelijkheden aan. Vergelijkbaar met Twitter werkt ook Instagram met zogenaamde hashtags. Tussen beide platformen is er echter sprake van een niet onbelangrijk verschil. Daar waar het aantal woorden op Twitter beperkt zijn tot slechts 140 karakters geldt dat immers uiteraard niet voor Instagram. Bij deze laatste kan je dan ook zoveel hashtags gebruiken als je zelf wil. Ook dit gegeven brengt uiteraard heel wat interessante extra mogelijkheden en voordelen met zich mee.
Maak gebruik van call-to-actions!
Last but not least is het sterk aan te raden om gebruik te maken van zogenaamde call-to-actions. Vraag volgers bijvoorbeeld om bij het plaatsen van een reactie je unieke hashtag te vermelden. Bovendien kan het eveneens wenselijk zijn om een speciale landingspagina te vermelden. Het mag in ieder geval duidelijk zijn, ook Instagram heeft voor zakelijke gebruikers ongelofelijk veel moois in petto!