5 handige tips om de beste flyers te maken
Delen
Wie een flyer in z’n handen gedrukt krijgt, kijkt vaak niet langer dan enkele seconden naar de flyer. Net daarom is het belangrijk om meteen de aandacht te trekken en die alsnog langer vast te houden. Alleen de beste flyers weten in dat opzet te slagen. Wil jij ook de beste flyers maken? Lees dan zeker deze vijf tips even door!
Een duidelijk doel schetsen
Zomaar even wat flyers maken is nooit een goed idee. Net zoals bij elke campagne heb je een duidelijk doel nodig. Bedenk vooraf wat je met de flyers wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld een bepaald product promoten? Of wil je bestaande klanten wijzen op een nieuwe vestiging? Dat kan, maar probeer het doel wel zo concreet mogelijk te formuleren. Het hoofddoel is per slot van rekening niet om iets onder de aandacht te brengen, maar eerder om op die manier meer verkopen te realiseren of meer klanten naar je zaak te lokken. Formuleer het doel concreet en wees bij het ontwerpen steeds trouw aan dat doel.
Maak de mensen nieuwsgierig
Een flyer houdt de interesse maar heel kortstondig vast en enkel met een goede portie nieuwsgierigheid zal je je doel bereiken. Een ellenlange bron van informatie werkt niet, maar net voldoende informatie om nieuwsgierigheid op te wekken wel. Een krachtige vraag, een ludieke slogan of net wat minder info zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen en zet mensen sneller aan tot vervolgacties. En laat die vervolgacties nu net naadloos aansluiten bij de door jou geformuleerde hoofddoelstellingen.
Maak een hiërarchisch onderscheid
Bedenk wat de belangrijkste boodschap is die je wilt overbrengen, maar ook welke extra informatie op de flyer aanwezig moet zijn. Werk een hiërarchie uit en vertaal die hiërarchie vervolgens in een aantal segmenten. Houd daarbij natuurlijk ook rekening met hoe mensen naar je flyer kijken. Meestal zal dat van boven naar onder zijn, maar indien je bijvoorbeeld met een opvallende centrale afbeelding werkt zal de aandacht waarschijnlijk vandaaruit vertrekken.
© Reclameland. (2017, 11 april) “Gaaf! Deze flyers hebben we gedrukt voor @dutchgamegarden. Het drukwerk wordt ingezet voor #INDIGO16. Tof! ➜ https://goo.gl/0NWTcQ” [Twitter] . Geraadpleegd via https://twitter.com/Reclameland/status/851853706538737666.
Neem bijvoorbeeld bovenstaande flyers van Reclameland. Hier zie je dat “Indigo” eerst de aandacht opwekt, terwijl vervolgens de datum van het event in het oog springt. Daarnaast is er ook extra randinformatie voorzien die iets minder prominent aanwezig is, zoals de contactgegevens of de verwijzing naar sociale media zoals Instagram. Het is opnieuw een voorbeeld van een korte en krachtige flyer die nieuwsgierigheid opwekt.
Korte en krachtige teksten
Ellenlange teksten hebben hier duidelijk geen nut. Kies daarom voor teksten die de lezer, al dan niet direct, aanspreken. Ze moeten kort en krachtig de gewenste boodschap vertellen, zonder dat ze afbreuk doen aan de opgewekte nieuwsgierigheid. De teksten moeten natuurlijk geschreven zijn in functie van je doel, gaande van wervend tot aansporend of louter informatie. Doe eventueel een beroep op een ervaren tekstschrijver en zorg dat je boodschap optimaal overkomt.
De juiste afbeeldingen voor je flyer
Beelden zeggen soms meer dan woorden. En dat is natuurlijk handig wanneer je het aantal woorden op een flyer moet beperken. Kies daarom steeds voor sprekende afbeeldingen van goede kwaliteit, die uiteraard ook bij de boodschap passen. Deze afbeeldingen zorgen ervoor dat je flyer opvalt en dragen opnieuw bij aan het geformuleerde doel.